niedziela, 30 sierpnia 2015

Pływanie - zalety, sposoby, odchudzanie.

Cześć :)


Dzisiaj zaraz po wizycie w kościele wpadłem na pomysł aby wybrać się na basen z bratem i kolegami. Pogoda dopisywała więc czemu nie. Jest to doskonały sposób aby się ochłodzić w upalne dni, opalić i odpocząć. Korzystając z tego, że pobyt ten zainspirował mnie, postanowiłem napisać kolejnego posta. Wizyta na basenie to nie tylko zabawa, skoki do wody czy opalanie ale również możliwość do treningu. Jak można z niej nie skorzystać ;) A więc zaczynajmy.

Pływanie pełni rolę profilaktyczną i rehabilitacyjną dzięki temu, że podczas ruchu w wodzie angażujemy praktycznie wszystkie mięśnie. Pływanie przynosi same korzyści. Może być formą aktywnego wypoczynku, pomagającą utrzymać kondycje fizyczną i dobre samopoczucie. Nawet jeśli nie umiemy pływać to nic straconego. Możemy wykonywać masę przeróżnych ćwiczeń na wodzie o głębokości dopasowanej do naszych możliwości.


Umiejętność pływania umożliwia nam trenowanie wszelkich innych sportów wodnych począwszy od jazdy na nartach wodnych po żeglarstwo, kajakarstwo czy windsurfing. Czytałem , że można nauczyć się pływać w dowolnym wieku. Może i tak. Jednak na własnym przykładzie powiem, że najlepiej jest zacząć od dziecka a nawet niemowlaka. Niemowlaki mają zarejestrowany już w głowach odruch zatrzymywania oddechu. Nawyk ten pozostaje przez jakiś czas z okresu płodowego. Aż dziwne ale to właśnie najmłodsi najlepiej nurkują. Potem pozostaje im tylko systematycznie utrwalać umiejętności i nawyk oraz doszkalanie styli pływania.

Ja dzisiaj wykonałem kilkanaście basenów (długości), różnymi stylami. Nie którym wydaje się dużo 30-50 długości jednak nie jest to wcale trudną sztuką jeśli systematycznie będziemy pływać. Zaczynając nawet od 2-3 długości. Na początku może to być trudną sprawą jednak miesiącu/może dwóch przepłyniesz ich 10 bez większego wysiłki.

Podczas pływania pracują praktycznie wszystkie mięśnie. Jednak jeśli chcesz popracować na daną partię mięśniową to jest to możliwe. Musisz tylko odpowiednio dobrać styl, którym pływasz.

  • Styl grzbietowy - jeden z najprostszych sposobów na pływanie. Pracują wtedy mięśnie rąk, nóg i w mniejszym stopniu mięśnie brzucha i pośladków gdyż musimy je spinać aby utrzymać się na powierzchni wody.
  • Styl klasyczny - potocznie zwany żabką. Uaktywniamy mięśnie klatki piersiowej i grzbietu, rąk i nóg.
  • Kraul - czyli najszybszy ze styli pływackich. Do odpalenia się zmuszamy głownie ręce i nogi.
  • Styl motylkowy - jeden z najtrudniejszych. Pracują ręce, nogi i plecy.
Oto linku do zestawu przykładowych ćwiczeń na basenie, aerobiku:
Pływanie jest również częstą opcją wybieraną przez osoby, które chcą schudnąć i poprawić kondycję. Ćwiczenia na basenie doskonale wspomagają wytrzymałość oraz odchudzanie. Woda stawia duży opór przez co nasze mięśnie wykonują większy opór. W wodzie nie działa grawitacja tak więc mamy wrażenie, że jesteśmy dużo lżejsi i możemy wykonać ruchy nieosiągalne poza zbiornikiem.


Jeśli więc pragniesz schudnąć to basen jest jedną z bardzo dobrych opcji. Wystarczy tylko pływać godzinkę, półtora. Może nam to nie tylko schudnąć ale również wzmocni kondycję i poprawi witalność i samopoczucie w jednym. Cennymi zasadami jest by zaczynać swoje treningi stopniowo , aby się nie przerazić ani przemęczyć ; nie objadać się po treningu gdyż tuż po treningu "ssie" bo niska temperatura wody zwiększa apetyt; aby urozmaicać treningi poprzez wprowadzanie różnych styli, korzystanie z przyrządów takich jak deska.


Tak więc jak widać pływanie jest wskazany prawie wszystkim ! Może z wyjątkiem osób z niektórymi chorobami i wadami serca. Ale jeśli nie cierpisz na taką chorobę to nie ma na co czekać, musisz spróbować takiego innego treningu. Może to być znakomita odskocznia od problemów w pracy, stresu w szkole czy czegokolwiek innego.


Plum ;)









5 komentarzy:

  1. Uwielbiam basen, ale przyznam szczerze, że nie lubię pływać podczas w-fu, wolę pływanie rekreacyjne, ale po basenie zauważyłam dużą poprawę jeśli chodzi o moją kondycję, mimo to wolę pływać tak rekreacyjnie, z główką u góry :P Bardzo ciekawy blog prowadzisz, spodobał mi się :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Dobry post i super blog!
    co powiesz na wzajemną obserwację?
    zapraszam do siebie --> LoViseta.blogspot.com
    like on facebook

    OdpowiedzUsuń